Up Glömda rum » Civilforsvar-Totalforsvar » OmformarstationHalsingland Slideshow

Som bekant så drivs tågen i Sverige oftast med el, men det duger inte med 220/230 volt. Spänningen på den inkommande högspänningsledningen är vanligtvis 220, 130, 70 eller 50kV 3 fas. Denna spänning transformeras sedan ned till 6,3 kV vilket är den matningsspänning omformarna är avsedda för. Nedtransformeringen sker antingen utanför omformarstationen, hos kraftleverantören i en transformatorstation intill, eller i omformarstationen, det vanliga förfarandet vid bergstationer som denna.

Omformarstationen på bilderna här har två tunnelrör för uppställning av omformare som kunde förflyttas längs järnvägen, och anläggningen sägs vara byggd på 1960-talet.

Anläggningen på bilderna blev nedlagd 1995 då järnvägen fått en annan dragning. Framtida status/plan är okänd.

Ett läsvärt reportage med bra bilder från en liknande anläggning, när den var i drift, kan du läsa på John Eklunds Elektriska museum! Länk här!


01_IMG_2695
02_IMG_2691
03_IMG_3613
04_IMG_3605
05_IMG_3532
06_IMG_3534
07b_IMG_3537
07_IMG_3537
08_IMG_3540
09_IMG_3541
10_IMG_3542
11_IMG_3548
12_IMG_3543
13_IMG_3544
14_IMG_3554
15_IMG_3553
16_IMG_3566
17_IMG_3576
18_IMG_3568
19_IMG_3571
20_IMG_3573
21_IMG_3574
22_IMG_3577
23_IMG_3578
24_IMG_3555
25_IMG_3585
26_IMG_3593
27_IMG_3601
28_IMG_3598

29 Bilder | Till startsidan för Glömda rum! | Till Gästboken! | Skapad av JAlbum & Chameleon | Hjälp


© benkar.se Det är inte tillåtet att kopiera och fritt publicera bilder från detta galleri, varken i tryckt form eller på internet, men länka gärna till bildgallerier :-)

Vill du komma i kontakt med mig, gå in på Gästboken, där kan du nå mig publikt eller med ett privat meddelande.