Up Glömda rum » Militart » DrivmedelFlygvapnetBergrum Slideshow

Kalla Kriget
Freden efter andra världskriget övergick nästan omgående till ett Kallt Krig mellan öst och väst. Sverige fortsatte av bara farten den upprustning som präglade vårt land under hela andra världskriget. Sverige närmade sig omgående, bakom kulisserna, Nato, och man utbytte i det dolda information och hade ett allt större hemligt militärtekniskt samarbete. Den intresserade rekommenderas att läsa boken "Den dolda alliansen"

USA lovar att tillhandahålla flygbränsle
1953 så blir Dwight D Eisenhower USA:s president och den nya administrationens första åtgärd blir att garantera att Sveriges flygvapen, som med sina 1.000 stridsflygplan var det fjärde största i världen, verkligen kunde gå i krig. Under stor sekretess fick Sverige från USA garantier kring flygbränsle och smörjoljor till en reserv som beräknades motsvara Svenska flygvapnets behov i 90 dagar vid krig.

Krigsreserv ägnad Sverige
I en rapport till det nationella säkerhetsrådet i USA underströks att denna krigsreserv ägnad Sverige, var en nyckelåtgärd för att -"Uppmuntra Sverige att använda sitt flygvapen på det mest fördelaktiga sättet i händelse av krigshandlingar i norra Europa". Är inte svårt tolka den skrivningen/önskan...

Hur många liter soppa drar ett stridsflygplan?
Jag är varken matematiker eller kalenderbitare, men med 1.000 flygplan så måste ju -"behovet av flygbränsle och smörjoljor i 90 dagar" bli extremt stort och innebära enorma mängder flygfotogen och smörjmedel? Hur mycket drivmedel per dygn behöver man för ett stridsflygplan? Var i Sverige lagrade man allt detta?

Militärt drivna
Jag har tidigare haft möjlighet besöka ett före detta, militärt, skyddat bergrum för drivmedel, en av få bevarade anläggningar, som det fanns ett relativt stort antal av i hela Sverige. Den typen av anläggningar drevs rent militärt med egen personal. Dessa anläggningar var dock relativt små om man räknar på hur många kubikmeter drivmedel som kunde lagras.

Civilt drivna
Utöver ovan nämnda anläggningar så fanns det ett stort antal skyddade anläggningar som lagrade drivmedel för flygvapnet, men där verksamheten sköttes av civila företag och personal, och då närmar vi oss bilderna i detta galleri. Fanns/finns (vem vet) liknande anläggningar på många olika platser runtom i Sverige.

Några få aktiva år
Det har gått några år sedan 1953, men i mitten av 1960-talet tas denna anläggning i drift "någonstans i Sverige". Man lagrade där stora mängder flygbränsle på vattenbädd i bergrum. Lite osäker på årtal, men verkar som om anläggningen redan på 1980-talet läggs i "malpåse" och i den påsen ligger anläggningen fortfarande.

Vad ska man göra av anläggningen nu?
Ett mycket intressant besök, var som om tiden stannat, fanns en lätt doft av flygfotogen/diesel, är många år sedan man testade om reservkraften fungerade, i de långa gångarna i berget fungerar belysningen bitvis, i vissa sektioner är det helt mörkt och det är med ett stänk av nostalgi som vår guide berättar om hur det hela fungerade, hur dyrt det var att bygga, och alla frågetecken kring vad man i slutändan "ska göra med berget"...


21_IMG_6704
22_IMG_6714
23_IMG_6722
24_IMG_6762
25_IMG_6764
26_IMG_6727
27_IMG_6767
28_IMG_6759
29_IMG_6760
30_IMG_6761
31_IMG_6728
32_IMG_6732
33_IMG_6737
34_IMG_6739
35_IMG_6741
36_IMG_6738
37_IMG_6740
38_IMG_6741b
39_IMG_6746
40_IMG_6748
41_IMG_6750
42_IMG_6751
43_IMG_6754
44_IMG_6715
45_IMG_6721
46_IMG_6770
47_IMG_6772
48_IMG_6885
49_IMG_6778
50_IMG_6779
51_IMG_6780
52_IMG_6801
53_IMG_6804
54_IMG_6806
55_IMG_6785
56_IMG_6786
57_IMG_6794
58_IMG_6789
59_IMG_6784
60_IMG_6794b
61_IMG_6796
62_IMG_6799
63_IMG_6868
64_IMG_6855
65_IMG_6859
66_IMG_6859b
67_IMG_6808
68_IMG_6822
69_IMG_6817
70_IMG_6819
71_IMG_6820
72_IMG_6861
73_IMG_6833
74_IMG_6812
75_IMG_6810
76_IMG_6814
77_IMG_6826
78_IMG_6827
79_IMG_6838
80_IMG_6840
81_IMG_6839
82_IMG_6853
83_IMG_6851
84_IMG_6841
85_IMG_6846
86_IMG_6842
87_IMG_6844
88_IMG_6845
89_IMG_6860
90_IMG_6871
91_IMG_6874
92_IMG_6782
93_IMG_6879
94_IMG_6887

74 Bilder | Till startsidan för Glömda rum! | Till Gästboken! | Skapad av JAlbum & Chameleon | Hjälp


© benkar.se Det är inte tillåtet att kopiera och fritt publicera bilder från detta galleri, varken i tryckt form eller på internet, men länka gärna till bildgallerier :-)

Vill du komma i kontakt med mig, gå in på Gästboken, där kan du nå mig publikt eller med ett privat meddelande.