Up Glömda rum » Utomlands » Kroatien » ZeljevaFlygbasMountGolaRadarstation Slideshow

Flygbasen
Byggandet av "Objekt-505", mer känt som Željava eller Bihać flygbas, påbörjades 1957 och anläggningen stod färdig 1965, i dåvarande Jugoslavien. Idag ligger Željava flygbas på gränsen mellan nuvarande Kroatien och Bosnien och Hercegovina. Till flygbasen hör stora underjordiska hangarer som är bland de största i Europa. Total längd på tunnlarna ser ut vara minst 2.000 meter.

Flygbasen var strategiskt placerad, förutom flera start/landningsbanor, den underjordiska berghangaren för uppställning och underhåll av flygplan och en stor ledningscentral inne i berget, ett regementsområde för administration, med baracker, biograf och verkstäder så, hade man en radar på berget Plješivica som täckte stora delar av Jugoslaviens luftrum.

Vid flygbasen var "117:e Regiment Fighting Aviation" baserade, den bestod av 3 st skvadroner MiG-21, varav två skvadroner jaktflyg och en skvadron spaningsflyg. Vid skarpt läge var bemanningen mellan 80-120 st. MiG21, 200 piloter, 1.000 vakter och administrativ personal, samt 500 mekaniker och vapentekniker. I berganläggningen fanns en egen vattenkälla, generatorer, och det fanns mat, bränsle och ammunition som skulle räcka i 30 dagar även om basen blev avspärrad från omvärlden.

Flygbasen användes intensivt under kroatiska självständighetskriget i början av 1991. När den Jugoslaviska folkarmén (JNA) drog sig tillbaka så förstördes berghangarerna genom att fylla tunnlarna med sprängämnen och flygfotogen, och antända det...... Rykten säger att det var etniska Kroater i JNA som gjorde detta, men vad som verkligen hände är väldigt oklart. För att förhindra en eventuell framtida användning av anläggningen så utförde i sin tur, JNA, 1992 en ytterligare sprängning, nu med 56 ton sprängämnen. Den explosionen var så kraftig att den närbelägna staden Bihać skakade våldsamt. Det sägs att det kom ut rök från tunnelöppningarna i sex månader efter explosionen. Några YouTube-filmer från när berganläggningen var i drift: Film1 Film2 Film3 Film4

Radarstationen
Men, nu åker vi vidare upp på berget Plješivica/Mount Gola 1.648 meter över havet, där det fanns en radarstation och kommunikationscentral. Som primärradar användes en brittisk Marconi S-600 som hade 400-600 kilometer lång räckvidd, vilket var tillräckligt för att kontrollera luftrummet i stora delar av Jugoslavien, samt även Italien, Österrike och Ungern. Vid sidan av Marconi-radarn så fanns bland annat en S-613 höjdmätningsradar och väderradar. Plješivica radarstation och kommunikationscentral var navet i Jugoslaviens luftförsvar.

Under det kroatiska självständighetskriget gick frontlinjen vid flygbasen, lite svårt få grepp om det hela, men 1992 verkar det som om Serbiska styrkor höll Mount Gola, samtidigt som Bosniska styrkor höll området vi flygbasen nedanför. 1995 genomförde Kroatiska styrkor Operation Storm, som hade som mål att ta de områden som var belägrade av Serber, vilket resulterade i att FN till slut tröttnade på kriget och tvingade fram Daytonavtalet (The General Framework Agreement for Peace in Bosnia and Herzegovina, fredsavtalet mellan Bosnien och Hercegovina, Jugoslavien och Kroatien som satte punkt för kriget i Bosnien och Hercegovina)

Detta ledde i sin tur till en NATO-ledd fredsstyrka (först IFOR, sedan SFOR) IFOR/SFOR behövde en plats för att ha egen radar för övervakning, och valet föll på Mount Gola. Det tog flera månader för Brittiska och kanadensiska minröjare att rensa de viktigaste ytorna på berget från minor, och än idag är stora delar av området inte rensat från minor och kvarlämnade ammunition/sprängämnen. Myt/rykten säger att det ska finnas minerade/bortsprängda trappor och tunnlar som leder ända ner till berghangarerna, men i mina öron låter det osannolikt.

Under de kommande åren efter 1995 hade Brittisk och kanadensisk personal, fem personer i taget, sin hemvist på berget, där de skötte om radar och kommunikation, vilket man kan se tydliga spår av. Vet inte hur länge det pågick, men idag är berget tomt, och ofta väldigt dimmigt...

Sammanfattning
Mina besök (och fotografier) på Željava flygbas och Mount Gola är från fyra olika tillfällen under 2010, 2011 och 2016. Det har varit extremt spännande och intressant. Allt från att vara livrädd för minor, att med en "vanlig bil" ta sig upp på berget Plješivica via extremt dåliga vägar, att nästan ha trampat på granater i ett bergrum under Mount Gola, till att utanför Željava berghangarer förklarat för Kroatisk militär vad jag/vi hade där att göra. Känner mig relativt nöjd nu, men redan så gnager det i huvudet, att det skulle vara kul åka dit en gång till....

OBS! VIKTIGT -LÄS DETTA!
Om du tänker besöka anläggningarna, tänk på att berghangarerna ligger på militärt område och även inom gränszonen mellan Kroatien och Bosnien. Det finns en risk att du får träffa Kroatisk militär eller gränspolis (MUP), och vad som händer om man blir påkommen vid anläggningen, verkar variera från tillfälle till tillfälle och skilja mellan militär och gränspolis.

Området kring flygbasen är dessutom kraftig minerat, gå enbart på betong och asfaltsytor. Inne i berget råder rasrisk och längre in känns luften inte speciellt trevlig. Använd ett ordentligt andningsskydd, typ PP3, och hjälm. Rekommendationer jag sett på andra webbsidor säger att man inte ska gå mer än 100 meter in i berget.

Vad det gäller radarstationen på Plješivica/Mount Gola, vägen dit är riktigt dålig, och området/delar av anläggningen är tydligen inte minröjd och vi hittade granater. Var försiktig!


00
01_IMG_6663
02_IMG_6750
02_IMG_6777
03_IMG_6755
04_IMG_6742
05_IMG_6767
06_IMG_6771
07_IMG_6733
08_IMG_2058
09_IMG_2027
10_IMG_2031
11_IMG_2033
12_IMG_2034
13_IMG_2036
14_IMG_2038
15_IMG_2054
16_IMG_2041
17_IMG_2044
18_IMG_2045
19_IMG_2048
20_IMG_2049
21_IMG_2052
22_IMG_6664
23_IMG_6666
24_Minerat
25_IMG_6669
26_IMG_6670
27b
27_IMG_6673
28a_IMG_6674
28b_D3X1485
29_IMG_6682
30_RitningBerghangar
31_IMG_6713
32_IMG_6692
33_IMG_5525
34b
34_IMG_5484
35_IMG_5490
36a_IMG_5488
36b_IMG_0058
36c_IMG_0059
36d_IMG_0060
36f_IMG_0061
36h_IMG_0062
36h_IMG_0064
36i_IMG_0069
36j_IMG_0070
36l_IMG_0071
36m_IMG_0072
36n_IMG_0073
36o_IMG_0075
36p_IMG_0078
37_IMG_5493
38_IMG_5499
39_IMG_5501
40_IMG_5503
41_IMG_5505
42_IMG_5514
43_IMG_5517
44a_IMG_5518
44b_IMG_0080
45_IMG_5521
46_IMG_5522
47_IMG_6709
48_IMG_6712
49_IMG_1854
50_IMG_1860
51_IMG_1863
52_IMG_1867
53_IMG_1868
54_IMG_1871
55_IMG_1876
56_IMG_1879
57_IMG_1884
58_MG_1887
59_IMG_1889
60_IMG_1891
61_IMG_1893
62_IMG_1897
63_IMG_1898
64_IMG_1900
65_IMG_1902
66_IMG_1903
67_IMG_1904
68_IMG_1905
69_IMG_1909
70_IMG_1910
71_IMG_1917
72_IMG_1925
73_IMG_1926
74_IMG_1928
75_IMG_1932
76_IMG_1935
77_IMG_1936
78_IMG_1939
79_IMG_1943
80_IMG_1949
81_IMG_1958
82_IMG_1961
83_IMG_1968
84_IMG_1971
85_IMG_1973
86_IMG_1975
87_IMG_1979
88_IMG_1986
89_IMG_1987
90_IMG_1991
91_IMG_1993
92_IMG_1999
93_IMG_2001
94_IMG_2004
95_IMG_2011
96_IMG_2017

115 Bilder | Startsidan för Glömda rum | Glömda Rum på Facebook | Skapad av JAlbum & Chameleon | Hjälp


© benkar.se Det är inte tillåtet att kopiera och fritt publicera bilder från detta galleri, varken i tryckt form eller på internet, men länka gärna till bildgallerier :-)